ماساژ ورزشی راهی نو برای درمان

دنیای ماساژ به قدری پیشرفت کرده  که هر وقت اسم آن مطرح می‌شود، گزینه‌های مختلفی پیش روی ما گذاشته می‌شود. اما هر کدام از این گزینه‌ها یکی از مشکلات بدنی را حل‌وفصل می‌کنند، مانند ماساژ ورزشی  که مخصوص ورزش و یا حرکات بدنی و رفع مشکلات به وجود آمده مربوط به آن‌ها است. پس همراه باشید تا در مورد آن صحبت بیشتری داشته باشیم.

ماساژ ورزشی چیست؟

اگر در مورد این روش از ماساژ بخواهیم توضیح دهیم باید گفت که به ماساژی گفته می‌شود که به هیچ عنوان از  دستگاه استفاده نمی‌شود. برای انجام ماساژ ورزشی ترجیحاً از دست به شکل کاملاً روش‌مند و یا در برخی مواقع از ابزارهای کوچک استفاده می‌شود. این نوع ماساژ تنها بر روی عضله و یا ماهیچه‌هایی از بدن کار می‌شود که ساختار نرمی دارند. البته تمام عضله و یا ماهیچه‌ها درگیر ماساژ نمی‌شود و تنها بر روی بخشی که درد و یا مورد صدمه قرار گرفته است،  تمرکز می‌شود. همچنین اگر به دنبال رسیدن به آرامش از طریق ماساژ هستید ماساژ ریلکسی بهترین انتخاب برای شماست.

در حقیقت این شکل ماساژ با فن و حرکات مختلف باعث می‌شود تا ساختار عضله‌ای بدن به حالت طبیعی خود باز گردد. علاوه بر آن‌که قسمت آسیب دیده عضله، مجدداً و بدون هیچ مشکلی التیام پیدا خواهد کرد.  تحقیقات زیادی بر روی این ماساژ  انجام شده تا محققان ثابت کنند که با انجام آن بدن واکنش و یا عوارض بدی از خود  نشان نمی‌دهد البته لازم به ذکر است که این ماساژ با نام ماساژ درمانی نیز شناخته شده است.

بررسی انواع تکنیک‌ها در ماساژ ورزشی

بدون شک هر چه  علم در زمینه ماساژ پیشرفت داشته باشد، محققان متوجه انواع مختلفی خواهند شد. در حال حاضر انواع ماساژهای درمانی عبارتند از:

  • ماساژ Effleurage که به دو شکل سطحی و یا عمقی بر روی بدن انجام می‌شود. انجام این ماساژ باعث می‌شود تا بر روی بدن اثرات خوبی دیده ‌شود.
  • Petrissage که در ماساژ به این روش، بافت و یا عضله‌ها با دست گرفته و آزاد می‌شود. کاربرد این روش ماساژ برای کشیدن بافت و یا عضله‌های کوتاه شده است.
  • ماساژ ورزشی دیگر به نام Friction شناخته شده است. در این نوع ماساژ، فشار به صورت عمیق و مالشی است که توسط شست و آرنج دست انجام می‌شود.
  • ماساژ Tapotement نیز در دسته یکی از انواع ماساژهای درمانی قرار دارد. این نوع ماساژ، با دو دست و به طور متوالی صورت گیرد. البته به این مورد باید اشاره کرد که حرکت خیلی کوتاه و سریع و به صورت دایره‌ای انجام می‌شود.
  • یکی دیگر از انواع ماساژهای درمانی، Vibration است. در این ماساژ از لرزه‌های تند و تیز استفاده می‌شود. در برخی مواقع ابزارهایی که حالت لرزه‌ای دارند، به کمک این روش خواهند آمد.

 انجام ماساژ ورزشی چه فوائدی برای بدن دارد؟

برخلاف تصور عده‌ای که فکر می‌کنند، این ماساژ ممکن است به بدن آسیبی وارد ‌کند. باید گفت که نه تنها ضرر،  بلکه فوائد زیادی هم به بدن می‌رساند. این فوائد به شرح زیر  است:

  • از طریق این ماساژ به سطح بافت عضله‌ها آسیبی وارد نمی‌شود.
  • انجام ماساژ ورزشی، باعث می‌شود تا بدن فرد ماساژ گیرنده نرم‌تر و بالطبع برخی از حرکات راحت و آسان‌تر انجام شود.
  • یکی دیگر از فوائد، رسیدن اکسیژن لازم و در جریان انداخته شدن خون است.
  • با انجام این ماساژ، توانایی در فرد بالا می‌رود. علاوه بر آن‌که به قلب خون بیشتری می‌رسد.
  • این روش ماساژ باعث کشش بافت‌هایی می‌شود که در زیر پوست قرار گرفته است.
  •  یکی دیگر از فوائد آن، رسیدن خون به تمام نقاط پوستی است.
  • اما فایده دیگر انتخاب این ماساژ، اثر آرام‌بخش آن است. به طوری‌که درد را خیلی سریع‌تر از آن‌چه که تصور می‌شود، همانند یک مسکن آرام می‌کند.
  • در صورتی که این ماساژ انتخاب شود، بدن استقامت و نرمی خود را در کمترین زمان ممکن به دست می‌آورد.
  • خستگی و فرسودگی بدن زودتر از آن‌چه که فکر می‌کنید، برطرف می‌شود.
  • در فرد ماساژ گیرنده استرس، نگرانی و اضطراب از بین می‌رود. غیر از آن‌که بدن برای انجام تمرین و یا حرکات ورزشی، آمادگی بیشتری پیدا می‌کند.
  • در صورتی که بدن فرد دچار آسیب شده باشد، بدون عمل جراحی ممکن است، آسیب دیدگی رفع شود.
  • سلامتی نیز به کل بدن باز می‌گردد. طی تحقیقاتی که صورت گرفته، به مرور زمان درون بدن سم و مواد زائد جمع می‌شود، یکی از فوائد انجام این نوع ماساژ، دفع مواد زائد و سمی است.

بایدها و نبایدها در  ماساژ ورزشی

ماساژی که باعث می‌شود تا بدن به سلامتی خود برگردد، همانند موارد دیگر دارای بایدها و نبایدهایی  است که اطلاع از آن بسیار مفید است.  یکی از این موارد، انجام دادن ماساژ است. به دلیل آن‌که بدن از ساختار و عضله‌های پیچیده‌ای تشکیل شده، حتماً فردی که دوره و مهارت‌های لازم را دیده، انجام این ماساژ را باید برعهده گیرد. این فرد  گواهی‌نامه ماساژ را نیز باید دریافت کرده باشد.

یکی دیگر از مواردی که فرد باید اطلاع داشته باشد، عارضه سفتی عضله‌ها، ورم و یا حساسیت پوستی به روغن‌های گیاهی است. البته این عوارض در برخی افراد به وجود می‌آید. ضمن آن‌که میزان تاثیر ماساژ ورزشی در هر بدنی بسیار متفاوت است که به درد و یا عضله صدمه دیده بستگی دارد. این ماساژ به گونه‌ای انجام می‌شود که با درد همراه نیست.

از مواردی که بهتر است اطلاع داشته باشید، مدت زمان  و یا مشورت با پزشک مورد نظر قبل از انجام این کار است. دفعات انجام در این ماساژ،  از اهمیت زیادی برخوردار است. ب دلیل آن‌که با یک و یا دو جلسه، کمکی به از بین رفتن درد و یا عضله آسیب دیده نمی‌شود. فردی که ماساژ را انجام می‌دهد، باید مرحله به مرحله پیش برود و به هیچ عنوان عجله نداشته باشد. یکی دیگر از موارد، قرار گرفتن بدن فرد ماساژ گیرنده در جای‌گاه مناسبی است.

در صورتی که برای ماساژ دادن از ابزارهای کوچک استفاده می‌شود، این ابزارها کاملاً استاندارد و باید مخصوص این نوع ماساژ باشند.

ماساژ ورزشی چگونه انجام می‌شود؟

به دلیل آن‌که این ماساژ حالت درمانی نیز دارد، چگونگی انجام دادن آن بسیار اهمیت دارد. در ابتدا باید گفت که فرد به شکل طاق باز  باید دراز بکشد و عضله‌های خود را آزاد کند. در این مرحله، دو مچ پای فرد گرفته و لرزش داده می‌شود. حال نوبت به حرکت دادن مچ پا به سمت چپ و راست می‌شود. با این کار، ماساژور اطمینان پیدا می‌کند که عضله‌های فرد شل شده است.

پس از آن ماساژور جنب فرد ایستاده و از قسمت ران تا مچ پا را خیلی ملایم و تند ماساژ می‌دهد. حال در انجام ماساژ ورزشی، نوبت به رفت و برگشت زانوهای پا می‌شود. سپس فرد ماساژ گیرنده پای خود را به درون شکم  جمع و بعد از تاملی کوتاه به بیرون بر می‌گرداند.

 

ماساژ پا با انجام روش‌های بالا به اتمام می‌رسد و حال نوبت به دست فرد می‌رسد. در این مرحله، ماساژور دست فرد  را به سمت خود و پس از آن به چپ و راست می‌لرزاند. اکنون ماساژور، دست را باید قائم نگه دارد تا بتواند پشت آرنج و ساعد را به بالای سر فرد ببرد. پس از اتمام این مرحله، فرد بر روی شکم دراز کشیده و مجدداً ماساژ پا انجام می‌شود.

ماساژ ورزشی مناسب چه افرادی است؟

همان‌طور که در مطالب بالا نیز اشاره شد این ماساژ حالت درمانی دارد، به همین جهت برای برخی افراد مناسب است. یکی از این افراد، ورزش‌کارانی هستند که به طور مدام ورزش انجام می‌دهند. البته لازم به ذکر است که ورزش در هر زمینه‌ای مانند شنا، دو میدانی، فوتبال و غیره که انجام می‌شود، فرق ندارد. افرادی که برای مسابقات ورزشی  آماده می‌شوند به ماساژ ورزشی نیاز دارند.

ضمن آن‌که بعد از انجام مسابقه نیز  بدن آن‌ها باید ماساژ داده شود. مواردی پیش می‌آید که به بخشی از تاندون و یا عضله بدن آسیبی وارد می‌شود که حتماً این ماساژ باید انجام شود.  اما باید گفت که این شکل ماساژ برای برخی افراد نیز نامناسب است. افرادی که دچار بیماری سرطان شده‌اند، عضله‌های تحلیل شده دارند، پس به هیچ عنوان نباید این ماساژ را انجام دهند. در برخی موارد، بروز بیماری‌هایی منجر به تب می‌شود و یا افرادی که در پای آن‌ها واریس وجود دارد، از انجام این شکل ماساژ باید خودداری کنند.

در مواقعی که بدن با زخم باز و یا سوختگی مواجه  شده است، از انجام ماساژ درمانی باید پرهیز شود. علاوه بر ‌ آن افرادی که به بیماری دیابت، کم خونی و یا هموفیلی دچار شده اند، این ماساژ را نباید انجام دهند. عفونت‌ و یا قارچ‌هایی که با پوست ارتباط مستقیمی دارند و یا پوست ورم کرده را نباید ماساژ داد. فردی که به اختلالات عروقی مبتلا شده است  نیز از انجام این ماساژ باید خودداری کند. توصیه می‌شود این ماساژ بر روی پوستی که دچار سرما شدید و اگزما شده است، انجام نشود.

افرادی که از پوکی استخوان رنج می‌برند و یا سالمند هستند، نباید این نوع ماساژ را انتخاب کنند.  برخی افراد دچار فشار خون بالا هستند، پس از انجام  این ماساژ باید دوری کنند.

سخن نهایی

با توجه به این توضیحاتی که داده شد، باید گفت که بهترین راه برای پیش‌گیری   درمان و مواظبت از عضله‌های بدن ماساژ ورزشی است. تحقیقات اخیر ثابت کرده است، افرادی که برای انجام مسابقه آماده می‌شوند به غیر از آمادگی جسمانی، نیاز به این نوع ماساژ دارند تا شانس برنده شدن خود را بالا ببرند. با این ماساژ  بدن انرژی زیادی به دست می‌آورد، همین مورد باعث می‌شود تا افراد ورزش‌کار  در انجام تمرینات ورزشی موفقیت بیشتری کسب کنند.

مطالب پیشنهادی:

ماساژ ریلکسی بهترین معجزه برای آرامش جسم و روح

درمان گرفتگی عضلات به وسیله ماساژ راه حلی مطمئن

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در skype

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو پرگار وب
طراحی سایت و سئو سایت توسط پرگار وب

باریخت مرجع زیبایی و سلامت بانوان ایران است. برای مشاهده انواع روتین پوستی و همچنین مشاهده بهترین سالن ها و مراکز زیبایی و همچنین مطالب آموزشی زیبایی و آرایشی و بهداشتی به باریخت مراجعه کنید.

باز کردن چت
رزرو نوبت
سلام.
سوالی دارید؟ قصد رزرو نوبت دارید؟