ماساژ ریلکسی بهترین معجزه برای آرامش جسم و روح

در سلامت جسم و روح  هر فرد، عوامل زیادی تاثیرگذار هستند. یکی از این عوامل،  ماساژ نام دارد که در روش‌های مختلفی  انجام و یکی از آن‌ها ماساژ ریلکسی است.  در حقیقت این روش از کار باعث می‌شود تا آرامش و راحتی به روح و جسم  برگردانده و فرد روز بهتری را آغاز کند. اما اخیراً این روش از ماساژ به قدری مشاهده شده است که در مورد آن باید توضیحاتی داده شود. پس در ادامه با ما همراه شوید تا صحبت بیشتری داشته باشیم.

ماساژ ریلکسی چیست

این نوع ماساژ به طور مستقیم با پوست و تمام قسمت‌های  بدن ارتباط برقرار می‌کند. در اصل باید گفت که ماساژ ریلکسی  با عضله و یا رگ‌های بدن کاری ندارد و تنها ماساژور با حرکات‌ و یا فشارهای آرام و ملایمی که بر پوست وارد می‌کند، آرامش را به بدن باز می‌گرداند.

علاوه بر آن‌که این مدل ماساژ، در دسته یکی از مطلوب‌ و بهترین ماساژها قرار دارد.  ماساژی که در آن بدن ریلکس می‌شود، از مدت زمان یک ساعت شروع و در صورت دل‌خواه تا دو ساعت ادامه خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که هر چه مدت زمان انجام ماساژی که به بدن ریلکسی را بر می‌گرداند، بیشتر باشد بدن با آرامش بیشتری مواجه خواهد شد. برای برطرف کردن گرفتگی و درد عضلات میتوانید از مقاله درمان گرفتگی عضلات به وسیله ماساژ را مطالعه فرمایید.

‌به دلیل آن‌که این ماساژ به بدن هیچ آسیبی وارد نمی‌کند، در صورتی که بدن و یا اعصاب فردی به آرامش نیاز داشته باشد، تنها توصیه انجام این  روش از ماساژ است.

انواع ماساژ ریلکسی

در اوایل، این ماساژ تنها با یک روش انجام می‌شد. اما با گذشت زمان و پیشرفت علم، ماساژی که به آرامش ختم شود، انواع مختلفی پیدا کرد که  عبارتند از:

  • ماساژ سوئدی که با مشت‌ومال، ضربه آرام و حرکت دادن دست همراه است. این نوع از ماساژ ریلکسی، برای بدن بسیار مفید است. با انجام ماساژ سوئدی، اکسیژن خون به تمام نقاط بدن می‌رسد و همین امر باعث می‌شود تا گردش خون بهتر و بدن نرم‌تر شود.
  • نوع دیگر ماساژی که با انجام آن بدن به آرامش دست پیدا خواهد کرد به تایلندی معروف شده است. در تایلندی با گشوده و بسته شدن، ، تمام نواحی بدن کش داده می‌شود. این نوع ماساژ باعث رفع خشکی بدن  و بر عکس  انواع دیگر، انجام دادن آن در پشت میز است.
  • یکی دیگر از انواع ماساژها که بدن ریلکس می‌شود، آیورودا نام گرفته است. این ماساژ از قدمت زیادی برخوردار و با انجام آن کیف و شادی به بدن باز گردانده خواهد شد. به اعتقاد برخی، انجام آیورودا باعث طولانی شدن عمر فرد می‌شود.
  • ماساژ جدید دیگری که به لیست ماساژ ریلکسی اضافه شده، سنگ داغ است. در این روش از سنگ‌های مخصوص به نام بازالت که از جنس آهن و کاملاً تخت است، استفاده می‌شود. این نوع از ماساژ با گرما و حرارتی که به سنگ می‌دهد، بدن را ریلکس و آرام می‌کند. لازم به ذکر است که این ماساژ به درد افرادی می‌خورد که سرمای زیاد حس می‌کنند.

مراحل انجام ماساژ ریلکسی

ماساژی که با  انجام آن بدن ریلکس می‌شود، باید طبق مراحلی صورت گیرد. در ابتدا انگشتان دست بر روی شانه فرد به صورت عمیق قرار گرفته و مالش شروع می‌شود تا زمانی که کوفتگی این قسمت‌ها برطرف شود. پس از اتمام شانه‌ها، قسمت گردن را باید کمی فشار و سپس آزاد کرد.

حال برای ماساژ ریلکسی، نوبت به انگشتان پا می‌رسد. بدین صورت که با هر دو دست، انگشتان پا را باید چرخشی فشار داد. به دلیل آن‌که قوس پا بسیار حساس و به گرفتگی کشش دارد، در حین انجام ماساژ باید مواظب این قسمت پا بود و بیشتر از دو دقیقه ماساژ نداد.

مرحله بعدی، ماساژ  پاشنه و قوزک پا است که خیلی آرام و به شکل چلانیدن باید انجام شود. اما ماساژ ساق و ران پا نیز بسیار اهمیت دارد. به طوری‌که ماساژ از قسمت عضله پا تا بالای ران به شکل رفت‌وبرگشت با دست باید انجام شود.

حال در این مدل ماساژ، نوبت کمر و پشت می‌شود که همانند ران و ساق پا باید انجام داد. با این تفاوت که هر کدام از دست‌ها  در نواحی ستون مهره‌ها باید قرار گیرد. پس از اتمام این مرحله، دست و بازوها باید ماساژ داده شود.  به صورتی که مچ دست ماساژ گیرنده را گرفته و تمام قسمت بازو از تشک تخت جدا شود.

پس از این مرحله،  تمام قسمت‌های دست اعم از پشت ساعد، نوک  انگشتان،  کف دست و غیره را به صورت چرخشی باید ماساژ داد. حالا نوبت به سر و صورت ماساژ گیرنده می‌رسد. در این موقع، سر ماساژ گیرنده بر روی قسمت خالی تخت و صورت به سمت بالا باید قرار گیرد تا  توسط انگشتان دست و با ملایمت زیاد، جمجه سر  ماساژ داده شود.

سپس لاله‌های گوش را به آرامی گرفته و پایین کشیده و ماساژ داده می‌شود. حال دست را زیر فک فرد ماساژ گیرنده قرار داده و سر وی به سمت بالا کشیده می‌شود. پس از آن تنها با نوک انگشتان دست، بین دو قسمت ابرو را کمی فشار و  به حالت دورانی ماساژ داده می‌شود.

برای دریافت ماساژ ریلکسی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

فردی که خواستار انجام ماساژی است که بدن را ریلکس کند، از نکاتی باید اطلاع داشته باشد. این نکات عبارتند از:

  • فضایی که در آن ماساژ ریلکسی انجام می‌شود، فضایی بسیار تمیز، دل‌نشین و نکات بهداشتی   باید رعایت شده باشد. به طوری‌که  به فرد احساس آرامش و راحتی دست دهد.
  • فردی که ماساژ را انجام می‌دهد، حرفه‌ای و باتجربه باید باشد. به هیچ عنوان این نوع ماساژ را به افرادی که دوره و آموزش‌های لازم را نگذرانیده‌اند، نسپارید. به دلیل آن‌که ممکن است با یک اشتباه، به بدن صدمات جبران ناپذیری وارد شود.
  • یکی دیگر از نکات مهم، فرد ماساژ دهنده است که ماساژ را بدون عجله و با آرامش باید انجام دهد.
  • فضایی که ماساژ ریلکسی انجام می‌شود، باید تاریک و آکنده ازشمع روشن، خوش‌بو کننده، موسیقی آرام و یا صدای طبیعت باشد.
  • نکته مهم دیگر، انجام این نوع ماساژ با روغن‌های مخصوص است که حتماً از روغن‌های اصل، گیاهی و از چند نوع روغن نیز می‌توان  استفاده کرد.
  • در صورتی که فرد ماساژ گیرنده، با مشکل و یا بیماری خاصی مواجه است، حتماً باید اطلاع دهد.
  • نکته مهم دیگری که باید توجه داشت، استفاده از حوله و ملحفه شخصی است. در صورتی که فرد لوازم شخصی همراه نداشته باشد، باید از یک‌بار مصرف استفاده کرد.

  • از نکات مهم دیگر، تخت ماساژ است. این تخت مخصوص ماساژ و بدین شکل هست، قسمت بالا که سر و صورت بر روی آن قرار می‌گیرد، خالی طراحی شده تا بر روی  سر و صورت فرد ماساژ گیرنده  فشاری وارد نشود.
  • فردی که این نوع از ماساژ را انجام می‌دهد با پوست ماساژ گیرنده تماس کامل باید داشته باشد. ضمن آن‌که وقت خود را به گونه‌ای باید تقسیم کند تا ماساژ تمام نواحی بدن به خصوص، نواحی که درد بیشتری دارد به اتمام برسد.
  • مورد دیگر فشار ملایم و کم، بر روی نواحی بدن است. در صورتی که این فشار زیاد و یا بیش از حد باشد، ممکن است فرد ماساژ گیرنده با ناراحتی زیاد رو به رو شود.

ماساژ ریلکسی چه اثراتی بر روی بدن دارد

ماساژی که با انجام آن آرامش و راحتی به بدن هدیه داده می‌شود، بی‌شک با اثرات زیادی همراه است. یکی از این اثرات، از بین بردن افسردگی است. با دادن ماساژ به جمجمه سر باعث می‌شود تا ناراحتی و افسردگی از مغز رهایی پیدا کند.

یکی دیگر از اثرات ماساژ ریلکسی، کم شدن دردهای عضلانی در بدن است. تحقیقات اخیر نشان داده است که کم تحرکی در بدن باعث خشکی و درد می‌شود که این ماساژ بدن را نرم می‌کند. در بسیاری مواقع با انجام دادن این نوع ماساژ، سیستم دفاعی بدن بالا و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌شود.

به مرور زمان، بدن دچار گرفتگی و اسپاسم می‌شود که انجام این ماساژ اثر خوبی بر روی گرفتگی و اسپاسم دارد. ماساژ همراه با ریلکسی، پراکندگی ذهنی و استرس را از مغز دور و تمرکز را به مغز باز می‌گرداند.  در برخی مواقع، بالا رفتن فشار خون و یا تنظیم نبودن هورمون‌ها در بدن باعث می‌شود تا بدن به بیماری‌های زیادی مبتلا شود. در صورتی که این ماساژ انجام شود، فشار خون و هورمون‌های بدن تنظیم می‌شود.

یکی از اثرات مفید انجام ماساژی که بدن را آرام می‌کند، جریان گردش خون است که اجازه می‌دهد، خون به تمام قسمت‌های بدن برسد. همچنین، مشکلات ناشی از دستگاه گوارش و یا سر درد و میگرن را برطرف می‌کند. در دنیایی زندگی می‌کنیم که استرس، بر روی خواب افراد اثر نامطلوبی دارد. با این ماساژ خواب راحت به سراغ فرد ماساژ گیرنده بر می‌گردد.

یکی دیگر از اثرات این ماساژ  از بین رفتن کمبود میل جنسی و یا  بارور شدن خانم‌هایی است که از ناباروری رنج می‌برند.

کلام پایانی

بدون شک با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که بعد از انجام یک کار طولانی مدت و یا استرس‌زا ماساژ ریلکسی، بدن را آرام می‌کند. لحظه‌ای را تصور کنید که استرس و کلافگی، اثرات مخربی بر روی بدن و مغز شما خواهد گذاشت. به طوری‌که مغز به درستی فرمان و بدن کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد.  با این نوع ماساژ معجزه تازگی، حس جوانی، درمان بسیاری از بیماری‌ها و  سلامتی به مغز و بدن بازگردانده خواهد شد. پس در صورتی که به دنبال آن هستید تا کارهای روزمره شما بهتر صورت گیرد، هر از چند گاهی انجام دادن این ماساژ را فراموش نکنید.

مطالب بیشتر:

درمان گرفتگی عضلات به وسیله ماساژ راه حلی مطمئن

ماساژ ورزشی راهی نو برای درمان

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در skype

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو پرگار وب
طراحی سایت و سئو سایت توسط پرگار وب

باریخت مرجع زیبایی و سلامت بانوان ایران است. برای مشاهده انواع روتین پوستی و همچنین مشاهده بهترین سالن ها و مراکز زیبایی و همچنین مطالب آموزشی زیبایی و آرایشی و بهداشتی به باریخت مراجعه کنید.

باز کردن چت
رزرو نوبت
سلام.
سوالی دارید؟ قصد رزرو نوبت دارید؟